10 november, 2017
Details
Van de bewoners van Rotterdam Zuid fietst 50% nooit. De initiatiefnemers van ‘Fietsen op Zuid’ proberen dat te veranderen door te bouwen aan een fietscultuur die meteen bijdraagt aan
Details
Van de bewoners van Rotterdam Zuid fietst 50% nooit. De initiatiefnemers van ‘Fietsen op Zuid’ proberen dat te veranderen door te bouwen aan een fietscultuur die meteen bijdraagt aan de gezondheid, de inclusiviteit en de lokale economie van Zuid. Onder leiding van mede-initiator en voormalig Fietsersbond-directeur Hugo van der Steenhoven deelt Fietsen op Zuid op het Stadsmakerscongres lessen en ervaringen. Ga in gesprek over de volgende stap in het tegengaan van vervoersarmoede en het versterken van een fietscultuur voor iedereen.
Programma
– Hugo van der Steenhoven en Rob van der Bijl delen hun deelconclusies over hun onderzoek naar vervoersarmoede in de vier grote steden.
– Sarah Rach (DRIFT) gaat in op de wijkaanpak van Fietsen op Zuid en wat succes- en faalfactoren zijn.
– Cemile Sezer (Sezer voor Diversiteit, o.v.b.) vertelt over hoe fietslessen bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van vrouwen op Zuid.
– Patrick Beck gaat in op de landelijke discussie over vervoersarmoede en het belang van onderzoek.
Achtergrond: Vervoersarmoede
Te weinig toegang tot goede vervoersopties kan het voor mensen moeilijker maken om werk te vinden. Maar ook om onderwijs te volgen of om aan sociale bezigheden deel te nemen. Met name vrouwen en kinderen krijgen zo minder kansen. Dit probleem wordt ‘Vervoersarmoede’ genoemd. Belangrijkste oorzaken zijn een gebrek aan geld om te reizen of een gebrek aan toegang tot vervoer en goede verbindingen in de directe omgeving. Fietsen op Zuid werkt onder andere aan de toename van sociale mobiliteit door het oplossen van deze vervoersarmoede, het versterken van de lokale economie door het bevorderen van vakmanschap en ondernemerschap en het verbeteren van de sociale gezondheid en veiligheid door het creëren van een veilige, gezonde, inclusieve publieke ruimte. De fiets is het perfecte middel om Rotterdam-Zuid in beweging te houden!
Foto: Willem de Kam